Farewell Aussie, Welcome Kiwi's - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bas Moeijes - WaarBenJij.nu Farewell Aussie, Welcome Kiwi's - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bas Moeijes - WaarBenJij.nu

Farewell Aussie, Welcome Kiwi's

Door: Monique en Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

02 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het laatste verhaaltje over Australie al weer.... Time flies when you`re having fun!
Verleden week woensdag zijn we vertrokken vanuit Adelaide. Dit had nog wat voeten in aarde, want toen we zaterdag bij de wicked campers waren hadden ze er zat staan en we konden een mooie deal maken. Omdat ze er in Melbourne tekort hadden mochten we hem 7 dagen hebben en hoefden we maar voor 4 dagen huur te betalen. Dus wij woensdag erheen, waren de campers op en de eerstvolgende zou pas vrijdag vrijkomen! Dat was natuurlijk niet afgesproken, dus wij maar even in discussie met mevr. Wickedcamper. Uiteindelijk wisten we er dan toch nog eentje mee te krijgen (nog een hele stoere ook) dus we konden op pad. Uiteraard is het in het begin wel raar, aan de linkerkant van de weg rijden met je stuur in het dashboardkassie, dus inderdaad bij de eerste paar bochten gingen de ruitewissers aan in plaats van de richtingaanwijzers...
Ons doel voor vanmiddag was Robe, een schilderachtig plaatsje aan de Southern Ocean, zo`n 350 km vanaf Adelaide. Nadat we daar `s avonds aankwamen hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan als eten koken en relaxen. Ook de volgende dag bleven we nog in Robe, overdag zijn we even het dorp ingeweest en daarna nog even naar Beachport gereden, ongeveer een uurtje vanaf Robe. Nadat we terug waren is Monique nog een stuk gaan lopen langs de kust. Ook deze avond hebben we weer vrij relaxed doorgebracht, namelijk door de rest van de week zo ongeveer in te plannen. Zodoende konden we vrijdagmorgen op tijd op pad richting Mount Gambier. Hier maar even een paar CD`s gekocht, aangezien de camper geen MP3 aansluiting op de radio had en je buiten de stadjes eigelijk totaal geen radio ontvangst hebt. Daarna nog naar de Blue Lake geweest, 1 van de 3 kraters die daar net buiten de stad liggen. Deze krater doet z`n naam zeker eer aan, het water is er echt helblauw, erg mooi. Even verderop lieten we South Australie achter ons en reden we Victoria in, de laatste van de 5 staten die we bezoeken in Australie. De rest van de middag was eigenlijk voornamelijk rijden en na nog even boodschappen gedaan te hebben kwamen we `s avonds uit op een caravanpark in Peterborough aan het begin van de Great Ocean Road. Wat wij echter totaal niet meer gewend waren gebeurde toch, het regende en niet zo zachtjes ook. Gelukkig was daar een overdekte BBQ-area dus de camper met de achterkant naar binnen gereden en mooi aan 't kokkerellen met de keuken-equipment van de camper (Butagasfles + 1 pan + 1 koekepan) in combinatie met de BBQ. Had ook wel weer wat eigenlijk. Hierna nog even een potje Skip-bo waarna we de camper om konden bouwen van tafel met 2 banken tot kingsize bed. Na de eerste nacht in de camper was het weer `s morgens nog steeds niet al te best. Zeker niet als je weet dat je 5 dagen ervoor nog in 42 graden in de schaduw op kangaroo eiland staat, dan is 18 graden en een straffe zeewind best koud! Dus geheel tegen onze zin in voor de eerste keer in Australie de lange broek aan... Hierna begonnen we dan daadwerkelijk aan de Great Ocean Road. En het is echt de allermooiste route die ik ooit gereden heb. Het eerste stuk, van Bay of Island tot aan Cape Otway, wordt ook wel de shipwreckcoast genoemd omdat er meer dan 80 schepen vergaan zijn in 40 jaar over een stuk van 120 km! Alle highlights op dit stuk zijn we langsgeweest, zoals de London Bridge, Twelve Apostles (Het meest bekend, moet zeer spectaculair zijn maar is eigelijk minder indrukwekkend als de rest), Gibson Steps, The Arch, Loch Ard Gorge enz. Erg mooi om te zien allemaal en zeker als je weet dat de golven soms wel tot 30 meter hoog kunnen komen, dan kan je wel nagaan wat voor een geweld er op die rotsen beukt. Gelukkig klaarde het weer gaandeweg de dag weer wat op en zoals een bekende Amsterdamse voetbalprofeet ooit al zei: "elk nadeel heb z'n voordeel". Het voordeel was dat we nu geen last hadden van de vele vliegjes langs de route waar iedereen ons van te voren zo voor gewaarschuwd had. Verderop buigt de weg af en komt bij Cape Otway langs een National park in een regenwoud. Je kan daar een looproute doen die voor het grootste gedeelte over een loopbrug gaat die over en door de bomen heen gaat, zo`n 25 meter boven de grond. Deze eindigt bij een toren die je kan beklimmen waarop je een uitzicht over het regenwoud hebt vanaf 45 meter, best mooi dus. Hierna wilden we de Cape Otway lighthouse nog gaan bekijken (de oudste vuurtoren van Australie) maar deze was al gesloten dus daar konden we niet bij in de buurt komen. Op de weg terug nog wel een koala in het wild gespot. De 2e nacht in de camper hebben we in Apollo Bay doorgebracht, waar we in het stadje toevallig nog weer een bekende van een van onze eerdere trips tegenkwamen. Na gezamelijk gegeten te hebben lagen we mooi op tijd in bed deze avond. De volgende dag het laatste stuk van de Great Ocean Road gedaan en na een late lunch koers gezet richting onze volgende bestemming. We eindigden deze avond op een caravanpark in Korumburra waar we na het eten toch maar weer even voor de Skip-bo tournament gingen spelen. Aangezien ik de laatste 3 potjes die niet meetelden gewonnen had durfde ik het wel aan om weer eens voor het echie te spelen. Waarna ik dus 2 keer kansloos het schip inging en Monique nu officieel winnaar is van de Aussie-Skip-bo Tournament 2008 cup. `s Morgens rustig aan gedaan en na de middag kwamen we aan in Wilson Promotory National Park, 1 van de bestbewaarde geheimen voor buitenlandse toeristen. Een prachtig natuurgebied in het uiterste zuidelijke puntje van Australie. `s Middags een stuk gelopen tot de top van de Mount Oberon, waarna je vanaf 600 meter hoogte een schitterend uitzicht over het park hebt. Je kon in het park ook camperen, dus onze simpele Wicked Camper stond keurig tussen al die dikke, van alle luxe voorziene campers en caravans van de Aussie`s. Na de BBQ `s avonds nog stuk langs het strand en door een moeras gelopen. Ook de dag erna nog een mooie wandeling gedaan, dit keer naar Tongue Point, een soort van eilandje in de vorm van een rotspartij. Daarna in de loop van de middag koers gezet richting Melbourne, onze eindbestemming in Aussie. Woensdagmorgen na 7 dagen de Wicked Camper ingeleverd, waarna we dus weer afhankelijk waren van Public Transport. Gelukkig is dat in Melbourne goed geregeld, je kan daar beter met het ov reizen als met eigen vervoer. (je moet in de stad links voorsorteren om rechtsaf te slaan dus je kan begrijpen dat het er daar vrij chaotisch aan toe gaat). De dagen in Melbourne hebben we voornamelijk doorgebracht met een beetje de stad te bekijken en te relaxen. Ook hier weer wat oude bekenden ontmoet dus wel weer gezellige avondjes. Vrijdag was onze laatste volledige dag in Australie. `s Middags zijn we naar het strand geweest in St. Kilda en `s avonds hebben we met een stuk of 7 Nederlanders uit ons hostel een gezellige BBQ gehad op het dakterras met uitzicht over de stad, al met al een leuke afsluiting van de afgelopen 2 maanden. Tenslotte zijn we gister vanuit Melbourne naar Auckland in Nw Zealand gevlogen waar we nu maar eens gaan bedenken hoe we de komende maand in gaan vullen. Maar zoals jullie zullen begrijpen uit alle voorgaande verhalen gaat dat vast wel goed komen!

Groetjes, Monique en Bas

p.s. Nieuwe telefoonummers:
Bas: (0064) 210 686 513
Monique: (0064) 210 686 225

• 02 Maart 2008 - 03:02

Marco :

he bas
    ik ben nog jarig,kom je nog ff een biertje doen?

• 02 Maart 2008 - 04:03

De Melkboer:

He Mnik en Basss,

Ik zou daar graag ook zijnals ik dit allemaal lees, maar dan had ik vanavond de Red Snappers gemist. En dat kan natuurlijk ook de bedoeling niet zijn ;-). Laatste nieuws Wercher Neil komt!!! Dat wordt top. :-) Veel plezier in NZ en tot ziens.
    Marcel

• 02 Maart 2008 - 10:12

Rianne:

Ha Monique,
    Wat een ontzettend mooie verhalen allemaal! Ik mag 1 april starten met afstuderen, dus wellicht kan ik je het dit jaar nog nadoen ;-)
    Geniet van je tijd daar! Veel plezier!

• 02 Maart 2008 - 11:23

Liesette:

Hoi Bas & Monique,

Goh, zit Australië er al weer op!! Ik vind het geweldig om jullie ervaringen te lezen en foto's te bekijken. Leuk, dat jullie de tijd nemen om ons om de hoogte te houden. Ik wil jullie heel veel plezier wensen in Nieuw Zeeland en ga vooral door met genieten.

Groetjes, Prik & Liesette

• 02 Maart 2008 - 17:25

Anna:

hello kiwi's,
    wat vliegt de tijd toch! nu alweer in new zeeland. ik ben erg benieuwd wat jullie straks mooier bevonden hebben.
    have fun. dikke zoen uit wervershoof, Anna

• 03 Maart 2008 - 07:19

Brenda:

Hé,
    Ziet er goed en vooral groot uit allemaal. Doet ook wel een beetje aan IJsland denken met name de krater en rotsformatie in de zee. Nieuw-Zeeland moet wel top worden. Ik heb wel eens gehoord dat het het mooiste land ter wereld is..... Dus geniet er van en ontzettend veel plezier!!
    Liefs Brenda

• 03 Maart 2008 - 08:43

Jenny Entius:

Zo dat gaat hard die twee maanden, maar weer een mooi verhaal en wat ziet die bus er gaaf uit.
    Geweldig eigenlijk ook wel een tikkeltje jaloers. Heel veel plezier de aankomende maand. Hier is alles rustig de meiden groeien goed, En de mannen zijn druk aan het speculeren waar ze naar toe gaan met het manne weekend. Je hoor het wel bas.

Heel veel plezier, en geniet er van.

• 03 Maart 2008 - 13:20

Marloes:

wauw, wauw, wauw. Wat weer een prachtverhalen. Lachen zeg, met zo'n camper op pad. Hadden jullie wel je campingsmoking mee en nog belangrijker.. aan??? Gaaf, weer al die foto's zeg, ja dan zie je wel dat het weer iets tegenvalt. Maar dat zal de pret niet drukken. Hier in Nederland raast de storm over het land. Soms heftige ritjes met mijn lichte Punto :-)
    Hey, heel veel plezier de komende maand, nog verder bij ons vandaan. Voorzichtig en ik kijk weer uit naar het volgende bericht! Dikke kus van Marloes

• 04 Maart 2008 - 10:49

The Godfather:

Hey jullie daar,

Bas alles wel en mooi om al die verhalen te lezen, maar er is maar EEN vraag die iedereen wil weten..... Heb je al Gescoord????????

Greetz

• 04 Maart 2008 - 11:47

Vera Heddes:

Wat weer een prachtige foto's geweldig
    Verlangen jullie al naar Holland?
    Vandaag 4 maart, erg koud en af en toe
    hagel.Geniet nog maar lekker.
    Groetjes van Tante Vera

• 05 Maart 2008 - 09:35

Tim En San:

Hee vankantiegangers!
    Ziet er inderdaad weer goed uit!Mooie en indrukwekkende verhalen!!
    Heeeel veel plezier in NZ!Geniet ervan!
    Groetjes van ons!

• 06 Maart 2008 - 16:39

Deeno:

Nog een beetje naar het zin bij de Kiwi,s?
    Doe ze nog maar even de groeten van me he,welke route gaan jullie doen? Als jullie tips nodig.....haha
    Veel pelzier nog he
    Gr Deeno

• 07 Maart 2008 - 12:48

Nico En Marjan:

Wat een pracht camper! En zo lekker ruim!
    Leuke verhalen en mooie foto"s! Geniet er nog maar even van, voor je het weet ben je weer terug!Liefs N.en M.

• 15 Maart 2008 - 20:46

Bijltjes:

hoi Bas, wat een leuke verhalen zeg om te lezen en wat ziet het er super uit. Veel plezier nog in nieuw-zeeland. Groetjes marco esther en tess

• 16 Maart 2008 - 21:09

Frouk:

Heerlijk om jullie verhalen te volgen. Heb al het een en ander gebruikt voor mijn wekelijkse nieuws op het werk... maar voor velen is het oud nieuws! hoop snel weer wat te kunnen publiceren en jullie foto's doen het goed! Teveel MB voor het hogere management dus.. publiceer ik nu sober! Hou je haaks daar en geniet. Veel liefs Frouk..

• 17 Maart 2008 - 08:21

Maaike: