Snorkelen in de jungle..... - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Bas Moeijes - WaarBenJij.nu Snorkelen in de jungle..... - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Bas Moeijes - WaarBenJij.nu

Snorkelen in de jungle.....

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Bas

19 April 2008 | Maleisië, Sandakan

Wederom maar weer even een berichtje vanuit het nog steeds zeer warme Maleisie, dus hier een update:
Na al die uitputtende jungle/wandel activiteiten vonden wij dat we wel wat strand verdiend hadden. Het plan was om dat te doen vanuit onze volgende uitvalbasis: Kota kinubalu. Na onze vlucht vanuit Kuching even in de stad rondgelopen en wat huishoudelijke dingen aangeschaft voor het strand (lees een bal, badmintonset en strandlaken, hoe essentieel). Kota Kinubalu is een erg leuk stadje aan de kust en ook hebben we een erg leuk hostel hier! Redelijk belangrijk omdat we hier tussen onze tours door continu weer terugkomen. Vanuit dit stadje gaan we allerlei tours doen..Zoals twee dagen naar Pulau Tiga. Dat is het eiland waar de eerste versie van de Amerikaanse serie ' Survivor' is opgenomen (soort expeditie robinson) en ook een serie van Bobo's in de bush. Weinig touristen, alleen paar houten hutje (wel een bar ) witte stranden en blauwe zee...Ultiem genieten dus. Nou konden we die tour inclusief ophaal service regelen, maar dat vonden we niet leuk, dus besloten we het vervoer zelf te regelen in de vorm van een minibusje (een beetje avontuur en goedkoper natuurlijk, we blijven Hollanders).....Maar dat viel wat tegen..Na een aanbieding van een louchere gast en vriend die ons wel mee wilde nemen vriendelijk doch dringen afgeslagen te hebben vonden we een busje dat de goede kant op ging, alleen.. die busjes rijden pas als ze vol zijn...En zoals eerder vermeld gaan er bijna geen touristen naar dat eiland....hahaha..Dus wij na een uur wachten maar voor 5 mensen betaald zodat hij ging rijden om de boot niet te missen. Nog een kort bootritje en toen konden we onze handoek instaleren. Het was echt super mooi eiland en na een korte duik en de lunch besloten we naar het noorden van het eiland te lopen om daar te gaan snorkelen. Volgens de Rough guide was het daar super mooi. Dus in ons strandoutfit (in het geval van laura in rok en ik met strandtas) en slippertjes met de snorkels onder de arm gingen we vol goede moed op pad. Maar we waren even vergeten dat we op survivor island waren....Dus jungle...Op de kaart leek het een heel kort stukje...In de praktijk was het 2.5km door dichte jungle vol met apen, slangen en andere beesten die je niet op je slippers wil tegen komen. Kostbare zonuren gingen verloren en we werden helemaal lek geprikt door de muggen. Toen we eindelijk aan de andere kant van het eiland aankwamen moesten we alweer terug omdat het anders donker zou zijn en we dan helemaal niet verdwaald wilde rondlopen. Het resultaat was dus dat we maar gingen snorkelen in de jungle..Zie fotos voor illustratie van deze activiteit . Wat een mooie strandmiddag had moeten worden werd another jungle tour...hahaha. Wel zijn we er achter gekomen dat flippers toch ontzettend handig kunnen zijn als het aankomt op door plassen banjeren, takken uit gezicht halen, als waaier, etc. Toch goed om te weten leek ons. Helemaal kapot kwamen we rond etenstijd weer terug bij het kamp waar we nog wel konden genieten van een super mooie zonsondergang en dan ben je alles weer zo vergeten. ’S avonds nog gezellige avond gehad met het personeel en karoake... . Je begrijpt dat we de volgende dag niet meer van ons bijna prive-strand afwijkte. Het was echt super! Helaas ging om twee uur alweer de boot terug..van ons hadden had Pulau Tiga nog wel wat langer mogen duren...
Dus zo kwamen we heerlijk bruin gekleurd weer terug in Kota Kinabalu (klein detail, onze minibus avontuur heeft ons uiteindelijk wel een goedkope terugrit opgeleverd, dus het wachten werd uiteindelijk wel beloond). ’s Avonds onszelf maar even getrakteerd op een echte vrouwenfilm in de plaatselijke bios. Gister (vrijdag) hadden we een volle dag in Kota Kinabalu, en konden we dus eerst heerlijk uitslapen om vervolgens te voet de stad te gaan verkennen. Dat houdt bij ons in de niet toeristische gebieden op te zoeken en natuurlijk alles te voet. Dus dan loop je langs snelwegen en door de arme buurten maar zo kregen we wel een goed beeld van de stad. ’s Avonds ons maar in het hostel voor de tv geparkeerd onder de airco want de temperaturen lopen hier soms wel op tot rond de 40 graden.
Vandaag zijn we naar Sandakan gevlogen, wat het startpunt zal zijn van een driedaagse jungle tocht. Eerst gaan we morgen naar Sepilok, daar is een Oeran Utang Reserve dus gaan aapjes kijken, om vervolgens richting de echte bush te vertrekken. We noemen het al gekscherend Bootcamp aangezien we ons een paar dagen niet kunnen wassen, heel smerig gaan worden en ook aziatisch zullen moeten gaan eten. Maar we hebben er wel zin aan. Nu maar hopen dat ook de oeran utangs, de olifanten, de krokodillen en de uitermate lelijke maar toch zo mooie neusapen er ook zin aan hebben en zich in ons bij zijn op hun best laten zien.....
To be continued.....

• 19 April 2008 - 16:06

Bas:

Nou, met die benen van je komt het wel goed denk ik, geloof niet dat die over 1,5 week al weer wit zijn! En met de wildlife gaat het ook wel lukken de komende dagen. Dus kom maar op met die foto`s! (je mag er nog 92 plaatsen ;-))
    Greetz!

• 19 April 2008 - 18:38

Frouk:

Lees net zoals ik heb gemerkt veel van je 'oud"collega's je site. Vroeg me af of je nog niet terug was... Niet dus... Ik had in mijn hoofd dat je in maart wel weer in het Amsterdamse zou zijn. Maar vergissing dus. Maar... over een paar weken kun je elders.. bij mij zo weer binnenschuiven (als het mogelijk is sprak ze met een slag om de arm) om vervolgens je te richten op je toekomstige carriere... Want als je zo lang onderweg bent geweest dan lijkt mij een salaris ...misschien wel gewenst. Vandaar dat ik even aan de basis behoeften dacht en misschien niet reeel. Schrijf eens in je verslagen wanneer je ongeveer weer in Amsterdam bent en het reizen weer even laat.... Dan kan ik weer een ballon oplaten... Ben wel een beetje jaloers op je. Want ik moet nog 8 jaar wachten om als bejaarde backpacker de wereld weer in te gaan. Kortom je doet het goed! Prima keuze. Ik heb wat van je foto's gebruikt voor een Keek op de week (roddel en info voor het CMT) nu ik elders werk zal ik ze niet meer gebruiken. Maar we hebben er wel van genoten. Jouw stralende koppie op van die bounty stranden met kamelen en meer... Wees voorzichtig (moeder gevoel) maar geniet en weet dat als je de wereld die carriere heet betreedt, deze reizen tot je verleden behoren. Dus wat mij betreft. Ga gewoon zo door en settle je als je er aan toe bent en dat kan nog best een jaar of 10 duren.... Tot je 37e bijvoorbeeld! Dus.... reis gewoon verder.. en schrijf vooral je verhalen.. Misschien iets om een boek van te maken? Levert weer reisgeld op.

Goed ik blijf nog even braaf de kostwinner en voed even de kids op en kijk weer uit naar je volgende verslag.

Liefs Frouk ( had ik al gezegd dat je niet met enge mannen mee moet gaan en dat pedofielen om 23:00 uur uit de boom vallen? Dus ...wees voorzichtig! haha)

• 19 April 2008 - 19:40

De Melkboer:

Ha ha, wat een topper, dat snorkelen. Dat zijn nog eens avonturen, gelukkig zien jullie er de humor van in want het lijkt me geen pretje met zo'n outfit in de jungle. Uiteraard ben ik evengoed flink jaloers op die topreis die jullie maken. ;-)

Marcel

• 19 April 2008 - 20:10

Carry:

De foto's maken het verhaal weer af. Weet nu in ieder geval wat flippers zijn. Goh griet wat heb je een gezonde kleur! Was weer heerlijk om je te hebben gesproken. Nog maar 10 nachtjes! Je bedje is hier gespreid. Lieve groetjes voor jou en Laura.

• 21 April 2008 - 07:38

Marloes:

Hy topper!!! Dappere verhalen en weer heerlijk om te lezen op deze o zo moeilijke maandagochtend. Bah, dat bed bevalt me altijd veel te goed. Heeeyy, en je kaart...wat super, een verassing.
    Meid, ik kijk uit naar 17 mei!!! Gaan we heerlijk borrelen en bijkletsen!

Dikke kus van Marloes

• 22 April 2008 - 09:26

Judith:

Kan me voorstellen dat het moeilijk loskomen is van zoveel moois en al die avonturen. Jammer dat het er bijna weer op zit. Stiekem zie ik ernaar uit dat je terugkomt. Tot over een weekje! Dikke kus.

• 23 April 2008 - 05:13

Kirsten:

He meiden, nou wat een verhaal weer, avontuurlijk! Geniet nog van jullie, nog maar korte, week. Wij kijken er zeker naar uit dat jullie, en vooral Monique, weer terugkomen. Wordt wel weer eens tijd!
    Dikke kus Kirsten

• 24 April 2008 - 16:55

Tim & San:

Klinkt allemaal nog steeds zo mooi!!
    Geniet er nog even van!!
    Groetjes