Up the Eastcoast....... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bas Moeijes - WaarBenJij.nu Up the Eastcoast....... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bas Moeijes - WaarBenJij.nu

Up the Eastcoast.......

Door: Monique en Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 Januari 2008 | Australië, Brisbane

Het wordt wel weer tijd voor een verslagje, we hebben jullie lang genoeg in spanning gehouden. Dus beginnen we maar waar we de vorige keer geeindigd zijn, Port Macquarie. De dag nadat wij het verslagje hebben gemaakt zijn we 's ochtends eerst wezen kayaken, een totale trip van 2 uur. Veel mooie dingen gezien, zoals direct aan het begin van de trip een extreem aantal vleermuizen. Deze hingen in kaal gevreten bomen te wachten tot het weer donker zou worden. En een herrie als die beesten kunnen maken, ongelovelijk. Helaas geen foto's kunnen maken (voor het geval onze kayak kwaliteiten toch tegen zouden vallen maar geen spullen meegenomen). Daarna verder pedellen tussen de bomen en onder de takken door op zoek naar koala's. Zij hadden er vandaag geen zin in, en bleven verstoppertje spelen. Maar dat kon de pret niet drukken. Dus op richting de zee, dat is weer een nieuwe ervaring, tussen de golven door. Helemaal fantastisch.
Na dit mooie avontuur in ons hostel de rest van de trip geboekt. Niet heel backpacker-achtig om alles vooruit geboekt te hebben, maar het bleek onoverkomelijk aangezien het hier hoogseizoen is en extreem druk. Hele middag dus bellen, bellen en nog eens bellen. Maar wel zeker van slaapplaatsen gedurende de trip. (Brenda, voor jou, dit gaan wij de volgende keer dus ook doen, geen lange wandelingen met backpack meer). Vervolgens onze nieuwe hobby weer even in uitvoering gebracht, SKIP-BO-en, ja wij zijn ook fan en wij trekken al skip-bo-end het land door om iedereen net als ons fan te maken (en dat lukt aardig), zie foto's.
's Avonds laat met de greyhound (ons vervoersmiddel hier in aussie land) op naar de volgende bestemming, Coffs Harbour. Hier aangekomen direct ons bed in om de dag erna helaas met regen (ja ook wij moeten er aan geloven) wakker te worden. Maar ja, regen in aussie is regen met 25 graden, dus heel niet erg. Plannen aangepast en wat Nederlandse cultuur opgesnoven bij de Clogbarn, geloof het of niet, maar er is hier gewoon een tweede madurodam. De drommedaris op schaal kunnen bewonderen en ook voor het eerst gezien hoe klompen gemaakt worden. Zeer informatief dus. Op de weg terug naar ons hostel het plaatsje Coffs Harbour een beetje verkend. 's Avonds heerlijk naast het zwembad gezeten want ook dat hebben de meeste hostels hier, zeer relaxed.
Na al dat relaxen vonden we het wel weer tijd voor wat actie, dus wij zijn gaan surfen. En dat is nog niet makkelijk, maar wel leuk. Onder begeleiding van een oud prof hebben wij 2 uur lang de golven getrotseerd. Het komt allemaal neer op timing, op het juiste moment de juiste golf pakken, hard pedellen en dan zo snel mogelijk recht op gaan staan. En dan je evenwicht bewaren, anders wordt het voor de zoveelste keer zoutwater happen. Zeker een ervaring, maar er zal nog veel geoefend moeten worden. We hadden geluk dat het prachtig weer was, het nadeel alleen dat na onze surfkunsten geetaleerd te hebben, wij er uitzagen als twee kreeften. Maar de dag kon nog actiever, dus twee fietsen gehuurd en naar het volgende plaatsje gefiets. En zoals hier verplicht is, inclusief helm. Heel charmant. Veel stijgen en dalen, maar veel mooie uitzichten. Australie is goed in het aanleggen van look out punten op grote hoogte zodat de hele omgeving verkend kan worden. Na al deze inspanning hadden we wel een duik in het zwembad verdiend en hebben we 's avonds niet heel veel meer gedaan dan biertjes drinken.
Zondag richting Byron Bay, om toch voldoende tijd in dit plaatsje te kunnen doorbrengen (schijnt namelijk echt een place to be te zijn) op tijd met de greyhound op pad. Maar zoals hier wel meer gaat, no worries, we hebben alle tijd. Dus ook zodra er buspech is. Om 11 uur stonden we stil, en er kon elk moment een monteur komen, helaas geen monteur mogen ontmoeten en drie uur later was er dan eindelijk een vervangende bus. Voor de mensen die de atlas erbij hebben, dit alles was in Lismore, geen saaiere plek langs de oostkust dan Lismore, dus dat was lezen, spelletjes spelen en wachten. Uiteindelijk om 16 uur toch in Byron Bay aangekomen, vervolgens het plaatsje een beetje verkennen en genoten van een paar biertjes bij een soort strandtent. In Aussie is zondag geen stapavond, dus 12 uur gingen toch echt de lichten aan. Tijd om te gaan slapen.
Helaas werden onze plannen in de war gestuurd door de regenbui die Byron teisterde op de maandagmorgen. Daarom maar weer eens verder met het plannen van de trip. Er moesten nog een paar tourtjes geboekt worden en zoals we begrepen hadden, loont het om te shoppen. Dus verschillende boekingsbureautjes langs en uiteindelijk een leuke deal gesloten (200 dollar bespaard), maar helaas heeft het wel een dag gekost. 's Avonds onze kookkusten maar weer eens op de proef gesteld en ook in Byron hebben we ze geleerd wat Skip-bo is.
Dinsdag stond de volgende party locatie op het programma, Surfers Paradise (ja zo heet dat plaatsje echt). Bij aankomst zagen we direct de wolkenkrabbers opdoemen en bleek dat we in het toeristen walhalla aangekomen waren. 2 miljoen toeristen per jaar, dus van alle faciliteiten voorzien. Daar op en top gebruik van makend zijn we met de aquaduck, jawel een bus/boot met een grote snavel door het plaatsje gereden. Een hele ervaring om zo het water in te rijden, om vervolgens al varend verder te gaan.
Alhoewel het Surfers Paradise heet, voor ons geen surfen hier. Veel stranden waren gesloten ivm de wind en wij als oh zo ervaren surfer moesten dat maar aan ons voorbij laten gaan. Dus braaf terug naar het hostel waar we met de neus in de boter vielen aangezien er een bbq georganiseerd was, begeleid door een 16-koppig jazz orkest. Dus weer een avondje prima vermaakt.
Woensdag Surfers Paradise weer achter ons gelaten om door te gaan richting Brisbane. Een grote stad (derde van Aussie) die we 's middags verkend hebben. Lang leve de lonely planet, met de uitgebreide wandel routes (Bren ook hier zijn die top). Dus de stad van zowel alle kanten als van het water bewonderd. Er loopt namelijk een rivier dwars door Brisbane, zodat we met de ferry ook een prima uitzicht hadden op deze metropool. Cultuur opgesnoven door de oude gebouwen van de stad te bekijken. Dit hield in dat wij een prive rondleiding kregen door het parlementsgebouw en nu dus prima op de hoogte zijn van het politieke systeem van zowel aussie als van Queensland. Heel interessant. Na de benen uit ons lijf gelopen te hebben, even uitgerust bij South Bank, hier is een compleet zwembad aanwezig, inclusief aangelegd strand, gratis toegankelijk voor iedereen.
Het blijkt dat wij het beste hostel van Brisbane hebben uitgezocht aangezien er een complete nachtclub in de kelder gesitueerd is (de plaatselijke Cupido Marjo). Na toch een goede nachtrust in dit hostel zitten wij dan nu hier dit verslagje te typen en gaan we zo direct richting een Andy Warhol tentoonstelling. Morgen gaan we richting Herbey Bay, de uitvalbasis voor Frasier Island. We hopen dat het weer goed zal blijven, aangezien nu ook ons de berichten bereiken over overstromingen in Queensland. So keep your fingers crossed.
Voor nu dit hele verhaal, volgend verslag hopelijk weer iets eerder! Greetz Bas en Monique

• 17 Januari 2008 - 12:53

Mara En Fred:

Hoi vakantiegangers,wat een leuk verslag van jullie belevenissen en wat een prachtige foto's.Bas als volleerd wielrenner,die lijsten wij in....grapje,en Enkhuizen in Aussie geweldig.Fijn dat jullie zo van jullie vakantie genieten.Wat leuk dat er jonge mensen jazz spelen,daar houden wij ook erg van,wij zien wel dat het er prima voor elkaar is.
    groetjes van Fred en van mij

Mara

mailtje volgt.

• 17 Januari 2008 - 14:06

Frans En Annie:

Hoi Bas en Monique
    wat leuk om jullie verslag te lezen. Het is net alsof we Erwin weer volgen op zijn reis door Aussie (5 jaar geleden). Hij begon ook in Sydney en reisde via de oostkust naar Cairns. Alle plaatsen waar jullie het over hebben, daar is hij ook geweest. Jammer dat jullie in Byron Bay de zonsopgang niet hebben gezien (De meest oostelijke plaats van de wereld, waar de zon als eerste opkomt). Wij hebben daar prachtige foto's van. In Brisbane logeerde Erwin 14 dagen bij een nicht van Frans en heeft hij heel veel gezien van de stad. Ook Frasier Island moet fantastisch zijn. Nog heel veel plezier op jullie reis en we zien uit naar het volgende verslag.

Groetjes, Frans en Annie

• 17 Januari 2008 - 19:40

Boiltjes:

hé bassie, mooie foto`s hoor! ik zie dat je al aardig rood begint te worden van de zon. geniet ervan. hier regent het. veel plezier nog.

groetjes marco esther en tess

• 17 Januari 2008 - 20:33

Carry:

Dat is weer even genieten, een leuk verhaal omlijst met mooie foto's. Via een uitvergrote kaart volgen we jullie route. Veel liefs vanuit Bovenkarspel.

• 18 Januari 2008 - 08:44

Tante Atie:

Hoy hoy jongelui, een feest om jullie verslag te lezen, wij genieten mee hoor, maar wel van heel ver. Doe voorzichtig! wij denken aan jullie, nog heel veel cultuur/natuur en reisgenot. Lieve groeten, Ronald en Atie.

• 18 Januari 2008 - 12:20

Laura:

jeah jeah jeah! Weer een mooi verhaal. Geeft hoop in bange/koude dagen in nederland!hahah Nog maar 2,5 maand en dan mag ik met je mee genieten!
    Kus laura

• 18 Januari 2008 - 15:43

Margret:

Nah wat doe ik hier nog he..!! Het, en jullie zien er geweldig uit..!! De verhalen zijn geweldig.. Nou.... Zet m op he..!! See ya..!!

• 18 Januari 2008 - 20:21

Lisa:

Hey! Jeetje wat klinkt het allemaal mooi!
    Zoals ik uit jullie verhalen een beetje kan opmaken kunnen jullie onderling ook goed met elkaar, en dat is natuurlijk wel erg belangrijk! Geniet er maar weer van, en vanuit Andijk een dikke kus!

• 20 Januari 2008 - 11:36

Anna:

hoi aussies,
    mooie verhalen weer hoor, erg leuk om eerst het verhaal te lezen en vervolgens aanvullend de foto's erbij te zien. het ziet er gezellig uit! have fun!
    x

• 21 Januari 2008 - 14:33

Kirsten:

Dag levensgenieters,

Wat een verhaal! Dachten wij wat mee te maken op wintersport, maar dat is toch heel anders dan wat jullie allemaal wel niet beleven!
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
    Geniet van alles!

Liefs Kirsten